Mit jelent a rendelkezésre állás egy webtárhely esetében?

Az elmúlt évek során sok ügyfelünknél futottam bele abba a problémába, hogy egyszerűen nincsenek tisztában a rendelkezésre állás fogalmával, és hogy az mit is jelent valójában. Sokan csak annyit látnak, hogy 99%-os a rendelkezésre állás, ami egy magas értéknek tűnik elsőre, azonban bele sem gondolnak, hogy ez mit is jelent valójában.

Mi az az SLA?

Először is tisztáznunk kell, hogy mi az az SLA, mivel egy valamire való szolgáltató ismeri a fogalmat, és SLA-val kínálja a szolgáltatásait. Az SLA az angol Service Level Agreement rövítítése, ami magyarul annyit tesz, hogy szolgáltatási szint szerződés.

A nagyvállalatoknál ez a fogalom egy teljesen hétköznapi dolog, ott szinte minden SLA-ban mérnek.

Röviden úgy lehetne megfogalmazni, hogy az SLA határozza meg azt, hogy két fél között létrejött szerződés teljesítése során az az elvárt szinten történik-e meg. A lényeg, hogy a teljesítés során vannak mérések, meg van határozva, hogy mikor mérik, és abban az esetben, ha a mérés a szerződéses szint határain kívül kerül, akkor a szerződésben foglalt mértékű kompenzációra/kártérítésre jogosult az ügyfél.

Egy szolgáltatási szerződés esetében meg lehet határozni, hogy egy feladatot/bejelentést 8 órán belül meg kell oldani, az SLA mérés pedig munkanapokon 8:00 és 16:00 között történik. Mit jelent ez a gyakorlatban? Ha péntek délután 16:01-kor érkezik be a feladat, akkor az mérési tartományon kívül esik, és csak a következő munkanapon indul el a mérés, tehát valójában hétfő délután 16:00-ig van lehetősége a szolgáltatónak megoldani azt anélkül, hogy SLA sértést követne el.

Három fontos dolog merül fel az SLA-val kapcsoltban tehát: a meghatározott szint, és annak mérése, illetve a mérési tartomány.

A webtárhely és a rendelkezésre állás

A webtárhelyek esetében is SLA-ról beszélhetünk, több tekintetben is. Az egyik lehetőség a rendelkezésre állás. A webtárhelyek többségénél a rendelkezésre állást éves mérési tartományban határozzák meg, és tartozik hozzá egy százalékos érték. Magyarul a legtöbb tárhelyszolgáltató azt vállalja, hogy a szolgáltatása az év x %-ában elérhető lesz.

A legtöbb magyar tárhelyszolgáltató 99.00%-99,50% közötti éves elérhetőséget biztosít, ritka, aki bevállalja a 99.90%-ot – mi bevállaltuk, és tartjuk is.

Mennyi kiesést tesz lehetővé a tárhelyszolgáltató számára az egyes százalékos érték?

 

Éves rendelkezésre állási szint (%)A rendelkezésre állási szint által biztosított kiesés maximális időtartama éves szinten
99.00%3 nap, 14 óra, 56 perc
99.10%3 nap, 6 óra, 14 perc
99.20%2 nap, 21 óra, 33 perc
99.30%2 nap, 12 óra, 51 perc
99.40%2 nap, 4 óra, 9 perc
99.50%1 nap, 19 óra, 28 perc
99.60%1 nap, 10 óra, 46 perc
99.70%1 nap, 2 óra, 4 perc
99.80%0 nap, 17 óra, 23 perc
99.90%0 nap, 8 óra, 41 perc
99.99%0 nap, 0 óra, 52 perc

Van egy kiváló oldal, ahol te is ki tudod számolni, hogy az egyes százalékos SLA értékek mit jelentenek számszerűsítve: https://uptime.is/

Láthatod, hogy a táblázatban szereplő összes százalékos érték 99-el kezdődik, azonban az első, és az utolsó között bő 3 és fél nap különbség van… megengedett kiesésben. 

Úgy gondolom, hogy egy üzleti weboldal esetében nem kérdés, hogy a lehető legkevesebb kiesésre kell törekedni. Nem megengedhető, hogy olyan szolgáltatónál legyen, akinél akár három és fél napot is állhat az oldal anélkül, hogy annak bármilyen következménye legyen. Gondolj csak bele abba, hogy a Google Ads is leállítja a kampányt, ha azt érzékeli, hogy az oldal nem elérhető. Ha pedig leáll a kampányt, akkor újraindításnál újrakezdődik a Google Ads tanulási folyamata is… Ha komolyan csinálod, akkor ez nem fér bele.

Arról már ne is beszéljünk, hogy a legtöbb tárhelyszolgáltató SLA mérés hatályán kívül helyezi az előre bejelentett karbantartási munkák miatti kiesést, és nem is maximalizálja ennek mértékét sem, pedig ez is egy jól körülhatárolható, és mérhető SLA érték tudna lenni.

Méri vagy nem méri?

Nagyon szép a százalékos érték, de mit sem ér, ha nincs mérve. Nagyon sok szolgáltató esik bele abba a hibába, hogy beleírja az szolgáltatás elérhetőségét a szerződésbe, de azt hitelt érdemlően nem méri.

Nekünk például van erre egy kiváló monitorozó rendszerünk, ami az akár néhány másodperces kieséseket is rögzíti, valamint egyből látjuk a százalékos értéket minden szolgáltatásunk esetén.

Érdemes minden esetben ennek utánajárni, utánakérdezni, hogy a meghatározott rendelkezésre állás mérése hogyan történik. Olyan esetet is el tudok képzelni, ahol a mérés feladatát és felelősségét az ügyfélre tolják. Ha nem mérted, így jártál, szóval észnél kell lenni.

Összefoglalva:

Nagyon nem mindegy, hogy az adott tárhelyszolgáltató milyen rendelkezésre állást határoz meg a szolgáltatásával kapcsolatban. Első ránézésre a 99% magas értéknek tűnhet, azonban a fenti táblázatból is látható, hogy nagyon nem mindegy, hogy a tizedesvessző után nulla, vagy más szám következik. Érdemes figyelni arra is, hogy az előre bejelentett karbantartások során mit enged meg magának a szolgáltató, és ezt is tisztázni vele, mielőtt döntünk.

A szerzőről:

Picture of Szijártó József
Szijártó József
WordPress szakértő. Nagyvállalati tapasztalattal rendelkezik, oktatóként is dolgozott már, a DEVBOX tulajdonosa. Több, mint 10 éve foglalkozik WordPress weboldalak fejlesztésével és üzemeltetésével. Nincs olyan WordPress-es probléma, amit ne tudna megoldani.
Picture of Szijártó József
Szijártó József
WordPress szakértő. Nagyvállalati tapasztalattal rendelkezik, oktatóként is dolgozott már, a DEVBOX tulajdonosa. Több, mint 10 éve foglalkozik WordPress weboldalak fejlesztésével és üzemeltetésével. Nincs olyan WordPress-es probléma, amit ne tudna megoldani.